Engström

2017-02-28
08:22:00

Godaste semlan i trakten

Fettisdagen idag, givetvis måste jag bjuda på ett tips. Jag har tidigare inte varit överförtjust i semlor. De har funkat, men inte mycket mer. Problemet har kanske varit att jag inte har hittat den rätta semlan. Ett par fel som många gör är att ösa på alldeles för mycket grädde, samt att mala sönder mandeln helt och hållet så att man knappt märker av den. I år har jag dock hittat den ultimata semlan i trakten. Den finns i Karlstad på Artisan Bread. Deras vanliga semla innehåller precis lagom mängd grädde, brödet är saftigt och gott och mandelmassan har små bitar av mandel som man verkligen kan känna. Precis som det ska vara. Dessutom är vaniljkrämen i deras vaniljsemla fantastiskt god.
Glöm alla andra ställen, bor du i Karlstadtrakten och bara måste ha en semla idag så är det Artistan Bread som gäller.
 
 
 
 
2017-02-23
08:17:38

Satsa på att utveckla ditt företag

Att ständigt försöka utveckla sitt företag är viktigt, oavsett vad du än bedriver för verksamhet. Har du butik är det jätteviktigt. Själv har jag verkligen fått uppleva detta. Som jag har nämnt tidigare så köpte jag en i princip renodlad videobutik i augusti 2006. Butiken fanns då i en stor, men ganska sliten och mörk lokal och bestod av ca 10.000 hyrfilmer, ett par lösgodisställ, en kyl med dryck och ett par sektioner med chips, samt ett gammalt solarium. Det var allt. Hyrfilmen hade gått väldigt bra i ett antal år och gjorde så även för mig de första två åren. Sen började den dala, sakta men säkert och så var det inte bara för mig, utan för branschen i allmänt. Att de tidigare ägarna inte hade utvecklat butiken mer har jag svårt att förstå. De hade ändå haft butiken i några år, men det kanske är lätt att det blir så om man har en produkt som har fungerat i ett antal år. Själv var jag i princip helt ny som företagare när jag köpte butiken. Jag hade drivit min nättidning under några år och fått den till en av de större av sitt slag i Sverige, men aldrig haft någon ekonomi i den, samt jobbat några månader i en videobutik, men aldrig drivit någon butik själv. Jag började så smått att utveckla med mer godis, mer dryck, tidningar och tobak, men den riktiga utvecklingen kom först ett antal år senare när den dåvarande butiksutvecklaren för kedjan Direkten tog kontakt med mig och frågade om jag var intresserad av att gå med i kedjan. Han hade haft några egna butiker i ett antal år och jag fick där väldigt värdefulla tips, samt blev pushad att ta steget och våga satsa ordentligt och utveckla. Jag vet av erfarenhet att det inte är det lättaste, framför allt om man inte har mycket pengar att röra sig med, men jag vet också nu hur mycket det ger att våga ta steget och satsa ordentligt. Jag gick med i kedjan, bytte till en lite större, men framför allt ljusare och fräschare lokal, ökade på med ännu mer godis och tidningar. Började med telefonkort, kulglass, mjukglass, korv, smörgåsar, kaffe & fikabröd, och mer tobak. Ett av de största stegen var även när jag för lite mer än två år sedan köpte ortens lokala spelbutik och flyttade in spelen (Svenska Spel och ATG) i min befintliga verksamhet. Det har gjort att vi har fått mycket mer kunder och har även lett till merförsäljning. Men det gäller att alltid försöka hitta nya vägar. Som småföretagare har man alltid mycket att kämpa med, både när det gäller jobbtimmar och utgifter. Spelmarknaden kommer troligtvis att genomgå en förändring inom några år och det är idag osäkert vad våra politiker har tänkt att hitta på med tobaken. En sak är i alla fall säker, hade jag inte tagit det stora steget och satsat ordentligt på att utveckla min butik så hade den inte funnits kvar idag, för det har varit väldigt kämpigt. Om ett par månader ska vi flytta kassan i butiken, något som vi har jobbat hårt med för att få ritningen att gå ihop. Sen gäller det att fortsätta utveckla. Jag har sett vilken betydelse det har att utveckla sin verksamhet. Det är något som jag rekommenderar alla att ständigt tänka på. Våga satsa!
 
 
2017-02-20
12:34:05

Fem snabba tips för att få din Facebook-sida att växa

Jag vet av erfarenhet att det kan vara svårt att få sin Facebooksida att växa och att det tar tid. Som jag har nämnt tidigare så skapade jag min första grupp på Facebook 2009 och började då intressera mig mer och mer för hur man kunde få grupper, sidor och företag att växa på Facebook. Idag har jag en sida för min nättidning om musik. Den sidan har i skrivande stund drygt 10.300 likes. Sedan har jag en sida för min butik som börjar närma sig 2000 likes. Jag har även hjälpt till att sätta upp sidor, samt bidragit med lite uppdateringar till några andra Direkten-butiker i Värmland.
Googlar man lite på ämnet kan man hitta hur många sidor som helst med tips. Det finns väldigt mycket att läsa och att leta rätt på, så här kommer 5 snabba tips på vad jag tycker är viktigast:

* Först och främst måste du vara inställd på att ständigt vara aktiv och att uppdatera ofta. Det är det absolut viktigaste. Att finnas och inte uppdatera ger sämre reklam än att inte finnas alls, så ta några minuter, några dagar varje vecka så att uppdaterandet blir regelbundet.

* Börja med att bjuda in alla dina vänner och bekanta på Facebook till din sida. Uppmana även alla att dela länken till din sida och att dela dina inlägg.

* Se till att skriva ut länken överallt. I dina mail, på dina visitkort och i all marknadsföring.

* Annonsera, både genom att marknadsföra själva sidan på Facebook och att marknadsföra utvalda inlägg. För en ganska liten peng kan du nå ut väldigt mycket. Jag skulle säga att det idag är ett måste att marknadsföra vissa inlägg på Facebook.

* Satsa på tävlingar. Det ger oftast många kommentarer, vilket leder till att fler upptäcker din sida.

Mina sidor på Facebook:
Metalcentral (nättidning om hårdrock)
Direkten Nöje Skoghall (min butik)