Engström

2017-01-10
08:09:00

Betydelsen av bra service

Oavsett om du jobbar inom servicehandeln eller vilken annan bransch som helst och har kundkontakt så är det självklart viktigt att tänka på service och att vårda dina kunder. Givetvis vill vi alla att våra kunder ska fortsätta att välja just oss och gärna även att rekommendera oss till andra.
Under mina tio år som butiksägare har jag gjort affärer med företag som har levererat både bra och riktigt dålig service. De som har stått för bra service har jag anlitat fler gånger och rekommenderar mer än gärna till andra. Men sen finns det dom som har gjort ett mindre bra jobb och som inte har stått för den service som dom har utlovat. Där det har varit mer prat än handling. Turligt nog har jag inte råkat ut för allt för många av detta slag, men trots att det var runt fem år sedan jag hade något med ett av företagen att göra så kan jag än idag tänka på dom i negativ bemärkelse. Så, visst är det viktigt med bra service.

Ett exempel på bra service:
När vi för cirka fyra år sedan flyttade in i en ny lokal så upptäckte vi snart att det blev alldeles för varmt under sommartid. Vår hyresvärd hade garanterat att vår gamla AC skulle räcka till även i den nya lokalen (samma hyresvärd som vi hade i den gamla lokalen). Det gjorde den absolut inte. Vi fick efter ett antal månaders diskussioner en offert på en ny AC från ett företag som vår hyresvärd samarbetar med. Den var dyr, väldigt, väldigt dyr. Dom tyckte dessutom att jag skulle skrota min gamla AC och enbart satsa på en ny från dom.
Jag frågade en kollega om tips på företag som jobbar med kyla och blev tipsad om ett företag som heter Klimatteknik Solsta AB här på orten. Jag tog kontakt med en av ägarna som rekommenderade att jag skulle behålla min gamla AC och även köpa en ny. Det skulle ge samma effekt som offerten från det första företaget, MEN prismässigt var det här ungefär hälften så dyrt, om inte ännu bättre.
Hyresvärden hade även renoverat lägenheter ovanför min butik och i samband med detta fått byta någon elkabel i min lokal. Den elektriker som gjorde detta tänkte dock inte på att om strömmen inte går åt samma håll som tidigare så kan det påverka vissa maskiner, så som min gamla AC som inte ville fungera efter detta. Ägaren till Klimatteknik öppnade upp min utedel till AC:n och vände på säkringarna och såg till så att den gamla AC:n som jag hade haft i några år och köpt av ett annat företag fungerade igen, helt kostnadsfritt. Det här är service. Jag är självklart väldigt nöjd med deras ärlighet när det gäller att inte sälja en dyrare lösning än vad jag hade behov av och extrahjälpen som jag fick. Om jag köper fler butiker i framtiden och är i behov av mer kyla så kommer jag garanterat anlita dom igen. Jag skulle mer än gärna även rekommendera dom till andra.

Ett mindre bra exempel är när jag för ett antal år sedan köpte en slushmaskin av en ägare till ett företag som klev in i min butik. Han pratade på ordentligt och försäkrade att om något gick sönder så skulle han sköta servicen. Finansieringen hamnade på Wasa kredit och likt andra finansieringsbolag så avsäger de sig allt ansvar från service. Det fungerade skapligt i början, men efter bara ett år så blev det svårare och svårare att få tag på denne herre. Det blev mer och mer problem med maskinen och till slut blev den obrukbar. Ägaren gjorde sig allt som oftast oanträffbar. Ignorerade telefonsamtal, mail, sms och röstmeddelanden. De få gånger jag fick tag på honom försäkrade han att han skulle komma så fort som möjligt, men tiden gick. Jag pratade med Wasa och frågade varför jag skulle betala för något som inte fungerade. Men det var inte deras problem. Dom stod bara för finansieringen. Efter ytterligare några månader meddelade Wasa att de avslutat samarbetet med företaget då dom inte hade skött sina åtaganden. Fler hade visst haft problem med dom. Det hjälpte dock inte mig, för betalt skulle dom fortsatt ha. Jag fortsatte att ringa flera gånger varje vecka till ägaren. Efter att ha jagat honom i över ett år efter det att maskinen hade gått sönder så fick jag äntligen tag på honom och fick honom efter ett par väl valda ord till slut att lösa återstående skuld till Wasa, samt betala ersättning till mig. Då hade jag tidigare även fått tag på hans revisor, som visade sig vara hans före detta revisor. Han hade inte mycket gott att säga om honom.
Oseriösa företagare som inte gör sitt jobb och inte bryr sig om sina kunder kan säkert hålla på ett tag, men till slut slår det tillbaka mot dom.
Jag nämner inga namn här, men givetvis är det så att om någon frågar vad jag tycker om ett företag som jag har dåliga erfarenheter av så säger jag det. Detsamma gäller med dina och mina kunder. Gör vi ett bra jobb så kommer de tillbaka och rekommenderar oss. Gör vi inte det så riskerar vi att förlora både våra kunder och vårt rykte.
 
 
Kommentar:
2017-01-11 @ 00:59:24
#1: Anonym

Intressant. Har även skrivit lite om det på flickanifrånsmåland.se
Service är ack så viktigt!

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: