Engström

2018-01-25
10:36:57

Dyrare abonnemang för företag, varför?

Ända sedan jag startade mitt företag för snart tolv år sedan så har abonnemang på bredband, fast telefoni, mobiltelefoni, för att bara nämna några, varit dyrare för företag än för privatpersoner.
I dagsläget kan du få betala upp till 250kr mer per månad som företag än som privatperson för ett mobilabonnemang, både hos Telia och Tele2. Abonnemangen är likvärdiga gällande fria samtal, sms och surf. Så, varför är det då så mycket dyrare för företagare? Får man som företagare bättre service? Nej, vi kan ta Tele2 som ett exempel, där jag själv är kund. Där har privatdelens kundtjänst öppet sju dagar i veckan, medan företagsdelen har stängt på helger. Man betalar alltså mer för samma produkt och får ändå sämre service. Varför är det, och har så varit i hur många år som helst, dyrare att ha abonnemang som företag? Jag antar att de anser att alla företagare, trots storlek, per automatik har jättemycket pengar att röra sig med. Någon annan förklaring kan i alla fall inte jag komma på. Märkligt är det hur som helst. Företag är ju oftast mer beroende av att tekniken ska fungera än privatpersoner. Ett avbrott på bredbandstjänsten under en helg för oss som t.ex är beroende av att ha en uppkoppling för att vårt kassasystem ska kunna fungera är ju snudd på katastrof. Vi kan inte vänta till måndag med att göra en felanmälan om tjänsten skulle gå ner en lördagsmorgon. Det skulle vi förlora väldigt mycket pengar på. Som sagt, märkligt var ordet.

 
2018-01-15
08:33:43

Fem veckor utan fast telefoni till företaget

Tekniken kring bredband utvecklas ständigt. Det ska gå snabbt, snabbt, snabbt och tillgängligheten ska vara nästan hundraprocentig. Men när det gäller den fasta telefonin så har vi nog stått lite väl still. För fem veckor sedan felanmälde jag den fasta telefonin i vår butik till vår operatör Tele2 då det varken gick att ringa ut eller att ta emot samtal. Ett par dagar senare fick jag ett sms om att det skulle ta sex veckor att åtgärda felet, ett ”kabelfel”.
Jag ringde upp kundtjänst och fick förklarat att den långa väntetiden berodde på att de hade brist på tekniker i området. Vi ligger 8 km från Karlstad som inte direkt är Sveriges minsta stad. Tydligen får dom bara anlita vissa utvalda företag. Monopolet på telefonin ska ju vara borta sedan ett antal år tillbaka, men monopol på tekniken tycks fortfarande existera. Tele2s tips var att vidarekoppla telefonen till en mobil, något som de påstod att vi skulle kunna göra själva, trots att det inte gick att få ton från den fasta telefonen. Informationen var givetvis felaktig och telefonen kunde inte vidarekopplas förrän veckan därpå då Tele2s företagsdel av någon märklig anledning har stängt på helger, vilket inte deras privatdel har, trots att man som företag betalar mer än en privatperson.
Det känns ganska märkligt att vi inte har kommit längre i dagens tekniksamhälle. Om det uppstår ett problem med en kabel så har man inget annat val än att få vänta i fem, sex veckor på att kunna utnyttja sin fasta telefon igen. Nu har vi ju även ADSL via Tele2, som ligger på i princip samma teknik som den fasta telefonin. Turligt nog har inte detta blivit drabbat. Hade det blivit det så hade det varit stor kris då hela vårt kassasystem är beroende av en internetuppkoppling.
Nu återstår det bara att se om de håller de sex veckor som de har lovat.