Engström

2017-04-08
10:11:00

Dubbelbeställning av tobak, något som aldrig blir helt bra

Den här veckan var det en sån där jobbig vecka när det skulle göras dubbelbeställning av tobak. I normala fall så får vi tobak en gång i veckan, men ett fåtal gånger varje år när det krockar med helgdagar och Swedish Match inte vill ändra om sina leveransdagar för att försöka underlätta för oss butiker, så måste vi göra en beställning som ska räcka i två veckor i stället för en.
Det här är alltid ett litet extra stressmoment, för det är inte bara att dra till med det dubbla av allt. Dels så säljer man lite olika från vecka till vecka och sen vill man inte ha ett alldeles för stort lager. Det förlorar man bara pengar på.
Eftersom att man som sagt säljer lite olika från vecka till vecka så slår det oftast fel någonstans med lagret. Någon sort tar slut redan efter en vecka och då sitter man utan i en hel vecka, det vill man verkligen inte göra.
Det är också väldigt tidskrävande med beställningen i sig. Vi säljer tobak för ca 70.000kr varje vecka och Swedish Match beställningssystem är inte det smidigaste. Först tittar jag igenom mina tobakshyllor och snuskylar och skriver ner det som jag behöver beställa på ett papper. Sen får jag gå igenom en lista på Swedish Match hemsida och knappa in en limpa av den sorten, en stock av den sorten, två av den, etc, etc. Det vore verkligen smidigare om det fanns en lösning med en beställningsdosa och streckkoder.
Jag skulle utan tvekan jubla om jag en dag kunde slippa dessa dubbelbeställningar helt och hållet.
 
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: