Engström

2019-01-10
19:05:33

Man ska inte behöva leta efter en kontaktmail

Att maila ett företag eller någon samarbetspartner av något slag ska gå snabbt och smidigt. När jag inte har tid att sitta i telefonkö för att få svar på en snabb fråga, så använder jag mailen.
Många företag har dock börjat krångla till det för sina kunder och därmed även för sig själva.
Jag har sett några företag som kräver att man måste skapa en inloggning till ”mina sidor”, vilket sen är den enda vägen att kunna maila från. Några har tagit det längre och gjort krav på inloggning via bank-id  till dessa ”mina sidor”, vilket inte alls är säkert att man har nära till hands när man inte har tid för annat än att dra iväg ett kort och snabbt mail.
Andra vill att du ska klicka på rutor med bilar, bussar eller butiker för att visa att du inte är någon spamrobot. Här handlar det i vissa fall om otydliga bilder där det inte alltid är speciellt smidigt.
Många företag använder sig även om formulär där du absolut inte får göra något så enkelt som att skicka iväg ett mail med din fråga på en gång. Nej, du ska istället välja vilken kategori din fråga tillhör. Om du har tur att hitta rätt kategori får du välja en underkategori, följt av en underkategori till, följt av ännu en underkategori. Hittade du rätt kategori? Får du maila din fråga nu? Nej, du får välja en av de förvalda frågorna och får ett standardsvar i retur. Stämde svaret på din fråga? Nähe, okej, försök med en annan kategori, följt av… ja du förstår. Snabbt och smidigt att skicka iväg ett mail mellan dina kunder på jobbet för att undvika att sitta i telefonkö var det.
Jag förstår att många företag, framför allt de större, säkert får en massa standardfrågor, om och om igen. Men det borde vara en självklarhet att skriva ut en mailadress som man enkelt kan hitta om man nu inte nödvändigtvis tillhör kategorin som söker något av de xxx antal standardsvar som har lagts in.
Nej, lägg ut en länk till en mailadress. Vill du undvika spam så gott det går, fixa ett bra kontaktformulär. Det går visserligen inte att undvika all spam, men ta den biten ändå. Sysslar du med någon form av kundsupport bör det vara en självklarhet att det ska gå att nå dig via mail, utan att behöva sitta i flera minuter och aktivt leta efter ett sätt att skicka i väg ett mail till dig.
Så sent som för bara någon dag sedan så var jag med om att efter att ha suttit och klickat på en massa alternativ i hopp om att få skicka ett mail, fanns inte ens möjligheten att till slut skicka iväg mailet ändå. Fick jag svar på min fråga? Nej. I ett annat fall fungerade inte ”Skicka”-länken som uppenbarade sig efter att ha fått välja mellan ett antal alternativ.
Bättre än så måste ni kunna!
 
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: