Engström

2017-04-05
08:19:28

Ny glass från Wermlands mejeri

Wermlands mejeri, som tidigare bara producerat mjölk och grädde har nu lanserat glass. Det handlar om halvlitersförpackningar i smakerna: jordgubb, polka, vanilj, choklad, blåbär och kola-pecan. Glassälskare som jag är så var jag givetvis tvungen att prova dessa. Det är ju lite extra intressant när det är lokalproducerat. Jag inhandlade smakerna jordgubb, polka och blåbär.
Om vi börjar med jordgubb så har den en god smak, men den kändes lite feg i smaken. Jordgubbsglass ska enligt min mening smaka mycket jordgubb. Här var det lite för lite smak.
Polka-glassen var god. Den kändes ganska lagom, möjligtvis hade även den fått haft lite mer tydlig smak, men det var på gränsen. Jag provade en polka-glass på ett lokalt café i somras som hade alldeles för mycket smak av polka. Det blev helt enkelt inte bra. Så, den här var ganska lagom.
Blåbärsglassen gillade jag bäst. Den har en tydlig, god smak av blåbärssylt. Minuset är vaniljglassen som blandats med blåbärsglassen. Den smakar helt enkelt som en tråkig big pack-vanilj, alltså väldigt smaklöst. Vanilj ska givetvis smaka mycket vanilj. Om den rena vaniljvarianten inte smakar mer vanilj än så här så kommer den inte vara speciellt intressant.
Sammanfattningsvis så är jag ganska nöjd. Det finns självklart bättre glass, men det finns även betydligt sämre. Min fru hade hoppats på lite mer naturlig glass, rent innehållsmässigt när det ändå är lokalproducerat och det kan jag väl kanske hålla med om, men jag tippar på att de här har försökt få fram en produkt som inte ska hamna allt för högt i pris. Nu är jag nyfiken på kola-pecan-glassen som tyvärr inte fanns hos min lokala ICA-handlare.
 
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: