Engström

2017-01-04
07:59:28

Direkten Nöje Skoghall - så var 2016

En liten summering av 2016  för min butik, Direkten Nöje Skoghall:
2016 har varit ett bra år, både försäljningsmässigt och utvecklingsmässigt. Vi ökade omsättningen från 3,8 miljoner (2015) till 4,4 miljoner (2016), alltså en ökning med ca 600.000kr. Vi ökade försäljningen på de flesta varugrupper, utom hyrfilm, leksaker och mobiltillbehör. Snus ökade med 45% mot 2015 och då hade vi ändå en ökning 2015 med 85% jämfört med 2014. Även jättefin ökning på vår korvförsäljning (korv med bröd och mos från Sibylla) med 90%, smörgåsar /fyllda Baguetter, frallor och wraps från Lillesjö) med 72%, samt glass (GB, Triumf, och mjukglass från SIA), 33% och kaffe 36%. Lott.- och spelförsäljningen från Svenska Spel ökade fint. ATG minskade lite, men vinsterna ökade både på ATG och Svenska Spel, framför allt så har vi haft bra ökningar på vinsterna på våra andelsspel på travet. Omsättningsmässigt så var detta vårt bästa år hittills.

Men det har givetvis även varit en hel del utgifter. Vår leverantör av det slutna kontanthanteringssystemet bestämde sig för att inte utveckla systemet för de nya mynten, vilket tvingade mig att investera i ett nytt system (Cashguard), vilket långt ifrån var någon billig historia. Säkerhet är dock väldigt viktigt. Jag har även investerat i en stor smörgåskyl med plats för fler goda, fyllda smörgåsar, en ny mjukglassmaskin då den gamla bestämde sig för att lägga av, utemöbler för en liten uteservering, sommartid, innemöbler, kameraövervakning (inhandlades visserligen i slutet av 2015, men kostnaden höll i sig ett tag in i 2016), samt en del ny inredning.
Många investeringar innebär givetvis att det periodvis har varit lite kämpigt, men jag är ändå övertygad om att man måste våga satsa för att kunna fortsätta att gå framåt.

Avslutningsvis i detta inlägg vill jag tacka alla härliga kunder, nya som gamla och hoppas att 2017 blir ett ännu bättre år. Det är tack vare alla trevliga kunder som allt slit känns lite lättare. Jag och min personal kommer göra allt vi kan för att fortsätta att leverera bra service och att utveckla butiken ännu mer.
 
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: