Engström

2018-01-25
10:36:57

Dyrare abonnemang för företag, varför?

Ända sedan jag startade mitt företag för snart tolv år sedan så har abonnemang på bredband, fast telefoni, mobiltelefoni, för att bara nämna några, varit dyrare för företag än för privatpersoner.
I dagsläget kan du få betala upp till 250kr mer per månad som företag än som privatperson för ett mobilabonnemang, både hos Telia och Tele2. Abonnemangen är likvärdiga gällande fria samtal, sms och surf. Så, varför är det då så mycket dyrare för företagare? Får man som företagare bättre service? Nej, vi kan ta Tele2 som ett exempel, där jag själv är kund. Där har privatdelens kundtjänst öppet sju dagar i veckan, medan företagsdelen har stängt på helger. Man betalar alltså mer för samma produkt och får ändå sämre service. Varför är det, och har så varit i hur många år som helst, dyrare att ha abonnemang som företag? Jag antar att de anser att alla företagare, trots storlek, per automatik har jättemycket pengar att röra sig med. Någon annan förklaring kan i alla fall inte jag komma på. Märkligt är det hur som helst. Företag är ju oftast mer beroende av att tekniken ska fungera än privatpersoner. Ett avbrott på bredbandstjänsten under en helg för oss som t.ex är beroende av att ha en uppkoppling för att vårt kassasystem ska kunna fungera är ju snudd på katastrof. Vi kan inte vänta till måndag med att göra en felanmälan om tjänsten skulle gå ner en lördagsmorgon. Det skulle vi förlora väldigt mycket pengar på. Som sagt, märkligt var ordet.

 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: