Engström

2017-02-05
13:28:26

Min passion för hotell, samt vad många kan göra bättre

Jag har en liten passion för hotell. Man får en avslappnande och lite lyxig känsla av att bo på hotell. Jag tycker även att det är väldigt intressant att se skillnader på byggnader, rum, spa:n och restauranger. Det finns heller inte mycket som slår en riktigt bra och variationsrik hotellfrukost. Det har faktiskt till och med blivit en liten dröm att någon gång äga ett hotell.
Totalt har jag uppskattningsvis bott på runt 15 hotell i Sverige och då mestadels för nöjes skull. Att få komma bort ett tag, se en annan stad, eller helt enkelt bara lite avkoppling från jobbet.
Mitt absoluta favorithotell i Sverige är än så länge Upper House i Göteborg. Ett femstjärnigt hotell på 25:e våningen i Gothia Towers. Fantastiskt god specialfrukost, ett spa med tempererad utomhuspool på nittonde våningen, med glasbotten, vilket ger en riktigt härlig känsla. Ett väldigt vackert hotell som jag och min fru har besökt två gånger.

Som vanligt när jag är ledig kan jag dock aldrig vara helt ledig utan att reflektera över vissa detaljer. Det blir väl en liten arbetsskada när man har varit företagare i många år.
En sak som jag tycker att många hotellkedjor kan bli bättre på är att presentera sina rum i form av bilder på sina hemsidor. När vi letar hotell och ska välja ut ett som verkar lockande att bo på så är det ju just hotellets utseende och framför allt rummens utseenden som är intressant. Jag vet inte om det är någon oskriven regel som de flesta hotell har att endast visa alldeles för små bilder, som inte ens visar hela rummet, eller ens en tydlig skillnad mellan ett hotells olika rumsstandarder. Jag förstår det verkligen inte. Framför allt om ett hotell har något exklusivt att visa upp, som en svit med en bastu, ett bubbelbad, eller liknande. Men oftast visas inte ens det. Det där lilla extra kan ju i många fall vara avgörande när det gäller val av hotell, så det här önskar jag helt klart att många vore bättre på. Det skulle i alla fall underlätta mitt val av hotell i många fall.

* Bästa hotellfrukosten som jag har upplevt än så länge är på Elite Stadshotellet i Karlstad med sitt variationsrika urval.
 
 
Utomhuspoolen på Upper House i Göteborg
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: