Engström

2017-01-18
08:01:49

Kasta inte in handduken för tidigt

Under mina 10+ år som butiksägare har jag sett många företag komma och gå. Jag har sett butiker som har lagt ner efter så kort tid som ett halvår, troligtvis då starta eget-bidraget upphört. Det är givetvis väldigt tråkigt. Det är ingen lätt match att vara företagare. Jag har under många år fått kämpa stenhårt, både med ekonomin och väldigt långa arbetsdagar. Idag är det bättre, men gör jag en större investering så måste jag fortfarande ha ordentlig koll på kontot under ett antal månader. Oro och stress är något som vi företagare ofta upplever. Man kämpar med ekonomin, med långa arbetsdagar och alldeles för lite sömn, samtidigt som man ständigt måste försöka lära sig mera och utveckla sin verksamhet. Lägg där till att våra politiker bryr sig betydligt mer om den som är anställd, än den som anställer. För den anställde finns det skydd, försäkringar och lönekrav, något som vi företagare inte alls har på samma sätt. Skatter höjs och kommer det något förmånligt för oss företagare så slopas det av nästkommande regering. Visst har det hänt många gånger att man funderat på om det är värt allt slit, om man ska ge upp. Jag har full förståelse för dem som ger upp och inte orkar. Våra politiker säger ju att det ska vara lätt att driva företag, att det ska satsas på företagande. Det är dock ganska långt ifrån verkligheten.
Men trots allt slit och all trötthet så ger det ändå en hel del att driva eget. Det blir en livsstil, en passion, en glädje att ständigt få möta nya kunder och att leta nya sätt att utvecklas och att försöka fortsätta växa. Så, mitt råd till dig: har du det kämpigt och funderar på att ge upp, kasta inte in handduken för tidigt. Fortsätt att kämpa. De flesta som startar eget får höra att det tar tid att få lönsamhet och så är det verkligen. Sex månader är ingenting när det gäller att driva ett företag. Du måste vara beredd att lägga mycket mer tid än så för att få lönsamhet. Har du det kämpigt, kämpa lite extra. Våga söka nya vägar, våga be om hjälp och framför allt, våga utveckla din verksamhet. Jag var väldigt dålig på att utveckla i början, men jag har sett hur mycket det kan ge. Så, fortsätt att kämpa och som sagt, kasta inte in handduken för tidigt!
 
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: