Engström

2017-07-03
08:17:11

När saker tenderar att krångla mer än nödvändigt

Att driva företag är oftast väldigt roligt och givande. Ibland har saker dock en tendens att krångla lite mer än nödvändigt, vilket kan orsaka lite väl mycket stress. Av någon konstig anledning ska de flesta saker även hända på en fredag eller lördag som är de mest stressiga dagarna, sett till antalet kunder och försäljning. Ta i lördags till exempel, då jag trodde, eller i alla fall hade hoppats på, att vi på ett smidigt sätt äntligen skulle bli av med det där förbaskade mynt- och sedelbytet som har pågått i ett antal månader nu och som har genererat i onödigt höga avgifter för att bli av med alla mynt. Avgifter som jag har nämnt tidigare, mestadels har fallit på oss butiker och småföretagare och som egentligen borde ha hamnat på bankerna som gör enorma vinster varje år. Hur som helst, i min butik så använder vi ett slutet kontantsystem, CashGuard, ett system som säkert många har stött på på ett eller annat sätt då det finns i var och varannan butik. I lördags slutade de gamla mynten och sedlarna att gälla. Förövrigt helt åt skogen att lägga detta dels på en lördag och dels mitt i sommaren under semestertider. Hur tänkte man där? Det där med omställningen av CashGuard var i teorin tänkt att gå skapligt smidigt, i alla fall enligt StrongPoint som äger och utvecklar systemet. Mycket av jobbet hade hamnat på oss butiker, som vanligt. Vi skulle innan öppning på lördag tömma ur alla gamla mynt och sedlar, göra en inventering av dessa, samt göra inställningar i CashGuard-systemet som skulle blockera de gamla mynten och sedlarna. Det var bara det att StrongPoint hade missat att uppdatera mjukvaran hos oss och även hos många andra butiker kom det fram senare under dagen. Inställningen som vi skulle ändra till fanns helt enkelt inte med. Så jag fick sätta mig och försöka få tag på supporten, något som visade sig vara lättare sagt än gjort.  Efter att ha gjort 4-5 försök och ha suttit i telefonkö i cirka en timme per gång, en telefonkö där de inte ens kunde meddela vilken plats i kön jag hade, så kom jag till slut fram och fick uppdateringen. Samtidigt var det som sagt på en lördag, en av veckans mest stressiga dagar med full fart i butiken. Och supporten meddelade att de även hade fått uppdatera ett antal butiker på samma dag då de hade missat fler. Man tycker ju att ett företag som sysslar med slutna kontantsystem borde lyckas bättre med en sådan här sak. Mynt- och sedelbytet har varit känt sedan länge. De har till och med själva skickat ut information om detta vid ett flertal tillfällen. En sådan här sak ska egentligen inte kunna fela. Lägg därtill att de normalt sett tar en ordentlig timkostnad för ett litet telefonsamtal och vi ska inte prata om vad de tar ut när de behöver åka ut till butiken.

I övrigt så har vi under en tid haft lite personalbrist och försökt jaga ny personal, något som tyvärr inte är det lättaste alla gånger. Så det har varit ett väldigt pusslande för att få ihop ett schema.
Onödig stress är aldrig speciellt kul, men man kan inte annat än att kämpa på så gott det går. Varje dag, alltid, för att nå sina mål.
 
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: