Engström

2017-03-09
07:52:04

Den märkligt tidiga lanseringen av glassnyheter

Snö och minusgrader, känner du dig sugen på en glass? Nej, jag tänkte väl det. Faktum är att glassförsäljningen långt ifrån går som smör (eller glass?) i solsken vid den här tiden på året. Ändå har GB, Triumf och de övriga glassbolagen valt att lansera årets glassnyheter så här tidigt på året under ganska många år nu. Till viss del förstår jag dem, för glassäsongen är kort. Så fort sommaren är slut brukar den avta rejält. Det är som att vi svenskar inte kan äta glass annat än på våren och sommaren, ja i alla fall inte pinn- och strutglass. Men på något sätt tror jag att det borde gå att göra ännu mer med försäljningen på hösten. Den borde ha betydligt större potential än i slutet av februari. Årets glassnyheter känns förresten ganska tråkiga. GB har några nya Magnum som vanligt, som enligt min mening börjar bli lite uttjatade. Min favorit Magnum vit är tyvärr borttagen sedan ett par år tillbaka. Nya Daim lakrits hade jag en del förhoppningar om, men tyvärr faller den platt på att den har alldeles för lite smak av lakrits. Tråkigt. Jag önskar även att de någon gång kunde låta bli att överfylla våfflans botten med choklad. Visst, tanken är att våfflan ska hålla sig bättre, men det blir så extremt mycket choklad i vissa bottnar. Nej, det behövs något nytt i glassväg nu. Det blir lite som med chips där ett par redan beprövade sorter blandas med varandra till en ganska tråkig och fantasilös blandning. Ben & Jerry’s har precis släppt tre nya sorter, så  kallade ”Topped”, där det alltså är ett lager med topping överst.  De tre smakerna är ”Salted Caramel Brownie”, ”Strawberry Swirled” och ”Chocolate Caramel Cookie Dough”. Jag har provat de två förstnämnda, där jag fastnade för jordgubbsvarianten mest, MEN toppingen, som ska vara den stora grejen, kunde de helt ha skippat. Det smakar extremt sött och inte alls gott. De här tre ”topped”-varianterna ligger även högre i pris än redan dyra ”Core”, vilket känns helt galet.
Nej, vi får hoppas att någon ny kulglass kan övertyga mer. Där dröjer det dock ett tag till innan fler än stormarknadernas glassbarer börjar sälja. Det är trots allt inte riktigt säsong än.
 
 
Kommentar:
2017-03-09 @ 21:23:57

Jag är så taggad på att testa dom nya sorterna som har kommit ut. Kram! ♡

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: