Engström

2017-03-06
16:33:00

Nya mynten, hur tänkte de här?

De flesta av oss har säkert stött på de nya mynten nu. Enkronan, tvåkronan och femkronan. Varje vecka pratar kunder med oss om att det är svårt att se skillnad på den nya enkronan och tvåkronan och jag kan bara hålla med. De är alldeles för lika varandra. Samma färg, och storleken skiljer sig inte speciellt mycket alls. Tvåkronan är lite större, men skillnaden är helt klart alldeles för liten.
Jag har fått se efter både en och två gånger för att se skillnad på dem och då kan jag tänke mig hur svårt det måste vara för äldre människor. Det här känns verkligen inte genomtänkt av Riksbanken. Hur tänkte de här egentligen? Det ska gå snabbt och smidigt att betala, man ska inte behöva stå och syna sina pengar. Vi har slutet kontantsystem som håller reda på vad som matas in och vad som kommer ut, så för oss kan det inte bli fel på det sättet, men jag kan tänka mig att det kommer att bli en del fel när folk ska betala till butiker som inte har slutna kontantsystem. Nej, Riksbanken skillnaden borde ha varit betydligt större. Gör om, gör rätt!
 
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: