Engström

2018-12-06
08:15:08

Överkörd

Jag har vid två tillfällen under mina tolv år som företagare känt mig överkörd. Motgångar har förstås funnits betydligt fler, men ordentligt överkörd har jag känt mig två gånger.

Den första var för drygt fem år sedan när min dåvarande hyresvärd som jag hyrde min butikslokal av tvingade mig att byta lokal. De hade fått för sig att de skulle bygga lägenheter i den lokal som jag hade hyrt i sju år. Jag hamnade visserligen i en bättre lokal, men fick ta väldigt mycket kostnader för flytten, samt den största kostnaden för en till luftkonditionering, då den nya lokalen var större. Det märkliga var även att hyresvärden inte hade ansökt om bygglov för att få bygga lägenheter innan de tvingade mig att flytta. Något bygglov fick de inte heller, men då hade vi redan flyttat.

Den andra gången var i början av augusti i år när kommunen fick för sig att de skulle bygga en knutpunkt för bussarna i centrum, med en tillhörande vänthall. Ett överdrivet stort projekt med en vänthall i en liten kommun där bussarna dessutom går var tionde minut.
Från augusti till december stängdes fyra av de viktigaste infarterna till centrum av, vilket har drabbat mig och flera andra handlare i centrum hårt. För att kunna ta sig till centrum har man under den här perioden fått ta väldiga omvägar och många har istället valt att bland annat åka till en annan handelsplats som kommunen för inte så länge sedan la en massa pengar på. Eftermiddagarna har varit som natt och dag, jämfört med innan bygget. Centrum har varit tvärdött och för egen del har jag tappat över 350.000kr i omsättning under de här fyra månaderna, jämfört med samma period förra året.
Nu har tre av fyra infarter öppnats upp, men det räcker tyvärr inte fullt ut. Den fjärde kommer att öppnas i början av januari. Det bästa hade varit om de hade gjort arbetet i etapper och inte spärrat av alla infarter samtidigt. Det togs heller ingen diskussion med oss handlare innan bygget påbörjades.
Företaget betyder enormt mycket för mig och man kan givetvis inte ge upp för det här, men man lägger ner så mycket kraft, tid och energi i normala fall. Då känns det brutalt att behöva förlora så här mycket pengar på grund av något som någon annan borde ha skött betydligt bättre. Man känner sig överkörd. Risken finns givetvis också att vissa kunder blir kvar på de andra ställen som de valt att åka till under den här tiden.
Men som sagt, jag ger aldrig upp. Stressen har varit smått olidlig under de här månaderna, men man kan inte göra så mycket annat än att kämpa på. Bra kommunikation och samarbeten är alltid att föredra för att undvika liknande situationer.

 
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: